Monday, 14 July 2014

#Pray4Gaza

Assalamualaikum!

Aku rasa x puas ati nangga Israel molah Palestine kedak ya. Siyes aku geram. Maok jak aku nk nganok nyumpah seranah Israel tok, tp Islam x ajar aku untuk nganok nk nyumpah guna bad words suma ya. Aku hanya mampu berdoa untuk Palestine. Aku mok boikot segala2 nk ada kaitan dgn Israel.

Sapa kempang nangga gamba nembiak kenak bom. Iboh nembiak, nangga mana2 org la kenak bom. Palak abis berlubang suma. Sapa kempang nangga gmba kedak ya. Dhla bulan posa kedak tok kenak mcm ya. Kesian nya Ya Allah. Nang besar dugaan sidaknya kt sinun. Jauh gilak beza hidup di Malaysia tok dengan sidak di sinun.

Di Malaysia tok, nembiak agik riang ria turun sekolah. Sidak sinun ne ada tedah. Ada masjid, masjid d bom oleh sidak laknatullah ya. Nkpa kejadah kau ngebom masjid. Mintak sut daie kali. Hish. Geram aku okay geram.

Coba bayangkan, nembiak sinun sidaknya ari raya kelak cmni. Bulan posa tuk dpt dugaan yg maha hebat kedak ya. Mana nk hilang mak bapak ya, cmni bah? Xkesian ka nangga nembiak nangis hilang mak bapak. Astaghfirullahla'zim.. Ya namanya manusia bertopengkan tut tut tut tut.. Nampak glak prangey sebenar sidak zionis tok cmne. Dlm posa tok kedak ya. Syaitan iblis xda, nang nampak gilak la cmni prangey bala2 ya. Nak ku kata paloi, org pande2 jak sia. Sidak pande tp xda perikemanusian kali.

Aku rasa seranto2 dunia tok x setuju dgn tindakan Israel ya. Kt German ada demo. Kt uk agik best, sidak buang benda2 nk d import dri israel di salah sebuah mall nk ala2 tesco kt sinun la.. Wlupn agama lain2, tp atas dasar kemanusiaan sidak sanggup nolong. Cmni sdak usa boleh madah israel patut "mempertahankan" dirik dengan serang balas ya? Xpaham aku utak sidak tok eh. Aku nk lom abis degree tok gk apat nangga apa yg sebena nya terjadi wlupn aku x berada di sinun. Kepaloian apakah ini? Teserlah ketuyukan.

Xpa2, kita teruskan memboikot. Maybe certain xcayak dgn power of boikot tok. Wlpn aku x berapa pande bidang bisnes tok, tp berdasarkan pemerhatian aku la. Cdak mcd kan salu molah offer macam2. Dolok pernah ada burger free whatsoever. Dari sia nampak bh org salu x makan mcd agik, sampe sidak terpaksa molah mcm2 promosi utk menaikkan kembali nama mcd ya. Sigek agik, coca cola. Dolok kt penang tok penah ada org berik cola cola free. Nampak the power of boycotting? Sampe sanggup sidak berik free semata2 maok narit minat org minum agik.

So, mun kita boycott, at least kita akan menjejaskan sikit ekonomi israel tok. Mun sidak xda duit, sidak x dapat molah bom (tang main jak mercun papan sia, mercun bawang ka. sekoh nk makey bom. palak mintak taji aku kali). So, at least berkurang la juak. Sigek agik, mun kita boikot, ekonomi sidak akan turun, so kemungkinan untuk rakya2 nya kehilangan kerja adalah tinggi. Mun rakyat nya hilang kerja, cne sidak nk carik kerja? G Gaza? Ingin nk mintak pangkong org Gaza, sila jak masok ke Gaza. So, sidak nya akan jd jobless. Bila jobless, ekonomi Israel xakan berkembang. Bila ekonomi x berkembang, mula la mempengaruhi politik. Alaa, mcm zaman2 penjajahan dolok bah. Suma bepunca dari ekonomi. Bila ekonomi x stabil, akan mula effect ke politik. Mana yg jobless ya kelak akan mendesak kerajaan. And bila kerajaan xdapat molah papa. Sidak tok akan molah demonstrasi apa suma la.. So kacau bilau dalam negara sidak mpun. Time ya k jelin ku jak cdak Israel ya. Ruk nya tauk langit tinggi rendah.

Ok. Panjang da aku ngerepak.

Boh lupak doaakn Sabah juak. Sidak Sulu dh mupok agik sia. Udah2 la ngaco Sabah ya, mun org Sabah maok masok Philippine mensia marek dh sidak masok. Ngoi ktk org ya eh. Pahal kerajaan Filipina x ambik tindakan ouh? Xpaham juak I. Sidak sulu ya under filipina ka? Mesti la nk? Xkan sidak ada kerjaan kedirik. Angol2.

Xpe2, yang penting doakan Gaza and doakan Sabah juak. Smoga Allah selamatkan saudara2 kita di sia. Ameen.

Sekian,
Wassalam

2 comments: